Die sintuiglike in die poesie van Boerneef
Loading...
Date
Authors
Researcher ID
Supervisors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
North-West University (South Africa)
Record Identifier
Abstract
Boerneef is 'n Sestigerdigter wat die meeste van sy bundels
in die jare sestig gepubliseer het. Sy poesie is in sekere
opsigte uniek en eksperimenteel: die versvorm vertoon tekens
van tipografiese ontginning en die taalgebruik en versakoestiek
het 'n kenmerkende patroon wat die werk van Boerneef
onderskei van vroeere Afrikaanse digters. Opperman (1974:104)
het in 'n lesing "Moderne tendense in ons poesie" sommige van
hierdie tendense in die werk van Boerneef beklemtoon en verduidelik.
(Heelwat hieromtrent is ender 1.2 bespreek.)
Boerneef is in die eerste plek sintuiglik bewus van alles om
hom. Hy sien en hoor opvallend goed. Hy is sintuiglik deel
van sy wêreld - hy beleef die werklikheid veral deur sy sintuie,
Sy gedigte ontspring meestal uit sintuiglike indrukke
of herinneringe. Brink (1978:16) skryf soos volg oor hierdie
besondere eienskap van Boerneef: " .. in die beste verse
ontspring dit uit visuele of akoestiese indrukke of uit die
herinnering aan sulke indrukke, en word dan in en deur die
aktiewe taalproses, die vertaalproses, getransponeer tot
woord-ding wat nêrens meer heenwys nie: die digrealiteit
word self groter as die dingrealiteit".
Sintuiglik beleef Boerneef veral die mens, die dier, voels,
die stad, die plaas - in besonder die Kro. Sy hunkeringsgedigte
en herinneringsgedigte word gekenmerk deur die fyn detail
van sy waarneming en intense sintuiglike belewing, Dit
is of die digter soos hy ouer word indringender kyk, skerper
hoor, fyner proe, sensitiewer voel en beter ruik.
Ouderdom, dood, lewe en abstrakte begrippe soos vreugde, te-
leurstelling, voorspoed en swaarkry, liefde en haat word in
die poesie van Boerneef sintuiglik verkonkretiseer. Sy gedigte
is gevolglik gebou op die stramien van sintuiglike
prikkels. In die meeste van sy gedigte is die sintuiglike
beelde die steunpunte van die gedig.
Die sintuie (veral die gehoorsintuig en die kyksintuig) speel
'n rol in die finale vormgewing van die gedig. Die akoestiek,
die ritme en die tipografiese versorging van die gedig
is in sommige gevalle grootliks afhanklik van die sintuiglike
betrokkenheid van die digter. Gedigte soos "Hierie
bierie bokmakierie" (Mallemole 68) is akoesties en ritmies
sintuiglik gekonsipieer.
Gertmahonie, 'n objektiewe korrelaat vir die digter, bevestig
die belangrikheid van die sintuie vir die digter poeties
ashy se: "hulle seek is oud ender dagen sat/ maar ek
sien nog diep in die rooi se hart". (Gertmahonie le skuins
op sy sarabandmat", Palissandryne 55).
Deurgaans het ek probeer aantoon dat die sintuiglikheid in
Boerneef se poesie in die grond van die saak 'n formele aangeleentheid
is, wat die konkretisme, die detail van sy vers,
die klank en ritme, selfs die hele bou van die gedig raak.
Die sintuiglike is met die wesentlike van sy poesie gemoeid.
Sustainable Development Goals
Description
MA (Afrikaans-Nederlands), North-West University, Potchefstroom Campus
