Die rol van plaaslike regerings met betrekking tot "Local Agenda 21"
Loading...
Files
Date
Authors
Marx, Johanna Maria
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
North-West University
Abstract
Verskeie redes bestaan vir die vinnige oplewing van die omgewingsreg as 'n nuwe
veld in die reg."' Die vooruitgang in omgewingswetenskappe het die aandag
gevestig op probleme wat tot dusver geïgnoreer was. Die wêreldwye
agteruitgang in terme van omgewingskwaliteit het druk op state uitgeoefen om
voorkomende maatreëls in werking te stel.
Die afgelope dekade het die omgewing op wêreldwye vlak geweldig agteruit
gegaan. Besoedeling van water en lug, verdunning van die stratosferiese osoonlaag
uitwissing van reënwoude, uitwissing van sekere fauna en flora spesies en die
bevolkingsontploffing is van die faktore wat die aarde benadeel het. Vele
konvensies het die lig gesien om spesifieke areas aan te spreek, soos UNCLOS wat
die bewaring van die see en lewende mariene hulpbronne ten doel het en CITES
wat handel in bedreigde spesies verbied.
Die groot deurbraak was die Aarde Beraad van 1992 wat die Rio Deklarasie en
Agenda 21 tot gevolg gehad het. Agenda 21 stel riglyne vir volhoubare
ontwikkeling asook die instansies daarby betrokke. Tydens Augustus-September
2002 is die Aarde Beraad +10 in Johannesburg gehou, wat deur die meeste
afgevaardigdes van enige Verenigde Nasies samekoms ooit, bygewoon is. Local
Action 21 is tydens die Aarde Beraad +I0 op die been gebring. Die doel met Local
Action 21 is die daadwerklike verwesenlike van Agenda 21-beginsels.
In hoofstuk 39 van Agenda 21 word bepaal dat internasionale instrumente state
behulpsaam moet wees ten einde volhoubare ontwikkeling te verwesenlik.
Internasionale instrumente wat onder andere 'n belangrike rol speel is UNEP wie se
taak dit is om te verseker dat internasionale omgewingsreg ontwikkel en
gekodifiseer word. UNCED het ten doel om onder andere toe te sien dat Agenda
21-beginsels uitvoering kry.
Van die hedendaagse omgewingsknelpunte soos die verdunning van die osoonlaag,
die groenhuiseffek en uitwissing van woude kan slegs beperk of geheel voorkom
word mits elke staat wat internasionale konvensies soos UNCLOS onderteken het
aan die bepalings voldoen. Die rede waarom alle state hul moet verbind is dat
besoedeling versprei deur water, wind en reën. Individue moet ingelig word ten
aansien van die omgewingsknelpunte en moet betrek word om oplossings te vind
vir byvoorbeeld besoedeling en die nalatigheid van die mens wat bydra tot die
veroorsaking van die groenhuiseffek en globale verwarming.
Sosiale begrensings van die omgewingsreg soos byvoorbeeld handel en energie is
nodig vir die voortbestaan en ontwikkeling van die mens. Daar moet egter gelet
word dat ontwikkeling op 'n volhoubare wyse moet geskied ten einde te verseker
dat menslike ontwikkeling ook moontlik sal wees vir toekomstige geslagte.
Plaaslike regerings moet gemeenskappe inlig met betrekking tot son, hidro en
windkrag. Dit is nie goedkoop om byvoorbeeld sonpanele aan te bring nie, maar op
die lange duur sal dit goedkoper uitwerk om van sonkrag gebruik te maak as om vir
elektrisiteit te betaal. Deur die aanwending van son, wind of hidro-krag sal daar ook
nie giftige gasse in die atmosfeer vrygestel word nie, wat die omgewing se toestand
sal verbeter en volhoubaarheid tot gevolg sal hê.
Die Suid-Afrikaanse Grondwet erken die reg op 'n gesonde omgewing in artikel
24, die reg op behuising in artikel 26 asook die reg op skoon water en sanitasie in
artikel 27. Verder bepaal die Grondwet ook dat munisipaliteite die verpligting het
om aan die gemeenskap 'n diens te lewer ten opsigte van onder andere sanitasie,
water en 'n skoon omgewing. Individue moet bewus gemaak word van die
verpligting wat die staat opgel6 word ten opsigte van die burgers se fundamentele
en sosioëkonomiese regte. Bewusmaking kan gedoen word deur pamflette te
versprei en plakkate aan te bring op openbare plekke soos landdroshowe en
klinieke. Die plakkate kan by wyse van prente individue se regte illustreer wat tot
gevolg sal h6 dat ongeletterde mense ook hul regte besef. Gemeenskapsleiers moet
aangemoedig word om plaaslike gemeenskappe in te lig rondom hul regte met
betrekking tot 'n skoon omgewing, behuising en water en sanitasiegeriewe.
Suid-Afrika het omgewingswetgewing in werking gestel wat omvattend met
omgewingsknelpunte te werk gaan. Die Wet op Nasionale Omgewingsbestuur 107
van 1998 (NEMA) bevat hoofsaaklik al die beginsels van Agenda 21 ten einde
volhoubare ontwikkeling teweeg te bring Die Wet op Lewende Mariene
Hulpbronne 18 van 1998 (MLRA) wat deur plaaslike regerings aan die kus gebruik
kan word aangesien dit ook duidelik die regte en verpligtinge van
vissersgemeenskappe uiteensit soos die kwota vis wat gevang mag word. Een van
die oogmerke van die MLRA is juis om benadeelde vissermanne op gelyke vlak met
alle vertakkings van die visbedryf te bring. Ander Suid-Afrikaanse wetgewing sluit
onder andere meergebiede, landbou en bosbouwetgewing in. Plaaslike regerings
moet NEMA se beginsels in hul besluite respekteer.
Plaaslike regerings is een van die instellings wat moet verseker dat Agenda 21
geïmplementeer word. Implementering moet plaasvind deurdat elke land 'n
"Plaaslike Agenda 21"-plan op stel om by die spesifieke tipografie van elke
plaaslike regering aanwending te vind. Die plaaslike regering van Mosselbaai sal
byvoorbeeld ander beginsels van Agenda 21 toepas as die plaaslike regering van
Hopetown. Suid-Afrika maak gebruik van IDP wat basies behels dat sosiale,
ekonomiese en omgewingsknelpunte op 'n integrale wyse hanteer word. Local
Agenda 21 en IDP het beide ten doel om die lewensstandaarde van mense te
bevorder, maar ook terselfdertyd die omgewing te bewaar. IDP is meer prakties
uitvoerbaar aangesien 'n probleem geïdentifiseer word, oplossings gevind word en
daar dan 'n gepaste oplossing verskaf word.
In Suid-Afrika het Durban metropool, die stad van Johannesburg, Pretoria
metropool en Kaap metropool reeds in 1994 begin om "Plaaslike Agenda 21" te
implementeer en daar word gepoog om aan die Agenda 21-beginsels wat die meeste
van toepassing is op elkeen van die bogenoemde munisipaliteite, uitvoering te gee.
Hierdie vier stede moet inligting aan kleiner munisipaliteite verskaf wat sal
verseker dat munisipaliteite met minder menslike hulpbronne vinniger 'n "Plaaslike
Agenda 21" sal kan implementeer wat voldoen aan elke munisipaliteit se spesiale
behoeftes. Onder andere Kimberley, Thomahole en die Wilde Kus is 'n paar van
die kleiner munisipaliteite wat ook reeds besig is om Local Agenda 21-beginsels in
hul besluite te implementeer.
Volhoubare ontwikkeling begin by die verskaffing van onderrig aan individue en
aanpassing van IDP-projekte. Al die belangegroepe binne plaaslike regerings moet
interaktief betrokke wees by mekaar. Die sakesektor kan byvoorbeeld fondse
bewillig aan die plaaslike gemeenskap om saad en tuingereedskap aan te koop ten
einde 'n gemeenskapstuin aan te plant. Skole kan 'n stuk grond beskikbaar stel
waarop skoliere se ouers die tuin kan aanplant. Sodoende word die pond bewerk
en erosie voorkom. Lede van die gemeenskap wat die groente verkoop dra by tot
ekonomiese ontwikkeling. Die verkoop van die groente dra by tot sosiale
ontwikkeling deurdat werklose persone selfvertroue opbou.
Behuising kan deur plaaslike gemeenskappe bewerkstellig word deur die
verskaffing van basiese opleiding ten opsigte van die bou van huise. Stene kan deur
die gemeenskap geproduseer word en bouers uit die gemeenskap kan gebruik word
om huise te bou.
Gemeenskappe moet aangemoedig word om hul eie inisiatief te gebruik deur
byvoorbeeld huise van koeldrankblikkies en voertuigbande te bou.
Plaaslike regerings moet deur interaksie met die sakesektor, die jeug en die
plaaslike gemeenskap oplossings vind of voorstelle aan die provinsiale regerings
voorlê om volhoubare ontwikkeling op plaaslike vlak te bewerkstellig. Besighede
moet aangemoedig word om herwinningshouers voor of op 'n maklik bereikbare
plek naby hul besighede aan te bring om sodoende glas, papier, plastiek en
aluminium te herwin.
Plaaslike regerings moet met mekaar saamwerk om soortgelyke probleme wat
ondervind word te probeer oplos of voorkom.
Verbruik van energie kan verminder word indien munisipaliteite daarop let om
sodra dit lig word, straatligte af te sit. Waterbesparing kan teweeg gebring word
deur die herstel van lekkende krane en waterpype.
Volhoubare ontwikkeling is nie alleen die verantwoordelikheid van die staat nie,
maar ook van elke individuele aardbewoner van die jongste tot die oudste.
Die aarde kan alleen op 'n volhoubare wyse ontwikkel word indien elke mens met
die aarde handel op 'n wyse waarop die toekomstige generasies trots sal wees en
ook dankbaar.
Description
Thesis (LL.M. (Legal Pluralism and Legal History))--North-West University, Potchefstroom Campus, 2004.