Die taak van akademiese geletterdheid/hede binne die konteks van 'n markgedrewe universiteit
Abstract
Die vestiging van Akademiese Geletterdheid by tersiêre instansies in Suid-Afrika het gegroei
uit die besef dat ’n goedontwikkelde akademiese taalvermoë essensieel is vir akademiese
prestasie. Gepubliseerde literatuur getuig van die belangrike verskuiwings wat oor die afgelope
aantal dekades plaasgevind het in sowel die konsepsie as praktiese toepassing van intervensies
vir die vestiging en/of ontwikkeling van hierdie essensiële vermoëns by ons studente. Hierdie
tipe verskuiwings getuig van ’n gesonde dinamiek en is noodsaaklike groeipyne by ’n
ontluikende akademiese dissipline. Hierdie referaat handel oor een van die veranderlikes wat
verreken moet word in die vraag na die taak van Akademiese Geletterdheid, naamlik dié van
kontemporêre verskuiwings in die aard van die universiteit as instansie. Daar word aangevoer
dat die mees grondliggende van hierdie verskuiwings saamhang met ’n globale tendens wat
neerkom op die algemene uitbreiding van ’n besigheids- of markgerigtheid as vertrekpunt en
maatstaf vir alle areas van die sosiale lewe, insluitende openbare instansies soos universiteite.
So ’n markgerigtheid gaan in die hedendaagse korporatiewe universiteit ook hand aan hand met
toenemende burokratisering met ’n aandrang op die monitering, optekening, evaluering en
verrekening van akademiese aktiwiteite as “uitsette”. Ten einde ons eie ervaring van die
institusionele karakter van die hedendaagse universiteit in perspektief te stel, word daar gekyk
na aspekte van die geskiedkundige ontwikkeling van die universiteit as instansie en na ouer
sowel as meer onlangse sienings van kritici in die breër internasionale arena. Die ontwikkeling
van ’n kritiese bewussyn van hierdie tipe verskuiwings en die sosiale kragte wat dit onderlê en
van die vermoë om ’n eie standpunt hieroor te verwoord word gesien as deel van die taak van
Akademiese Geletterdheid, of eerder “Akademiese Geletterdhede” soos gekonsipieer in die
werk van teoretici soos Brian Street en die New London Group. Ek wil ’n saak daarvoor
uitmaak dat hierdie vakgebied die potensiaal én verantwoordelikheid het om ’n sentrale rol te
speel binne die “nuwe” universiteit om ons studente voor te berei vir die “nuwe” wêreld
waarheen ons hulle op weg moet help
Collections
- Faculty of Humanities [2033]