
HOOFSTUK VI 

VRYWILLIGE GESAMENTLIKE SENSUUR 


In die vorige hoof~tuk is aangetoon d";~die poginge van, individuale koeran... 


te en oer ntmjJnrtEt om~uur 01' Eili~1~1"~~~~#I.giIiIO.

11i~ ~ ~-' 

, n a a doenda slaag nie en dat, na mate die internasionale toestand 


moeiliker word, die neiging by die staat eerder gaan toe- as afneem vir sover 


dit die toepassing van sensuur ter versekering van die staatsveiligheid in die 


besonder betref. In hierdie stadium moet die vraag dan gestel word of, indien 

koerante individueel nie die gewenste mikpunt ~ bereik nie, die pers as ge­


heel ~ sodanig kan saamwerk dat skadelike berigte tot die bevrediging van 


~ie owerheid in die openbare pers uitgeskekel ken word~. [!Jiv" t:rf7'~..t..t'~ ~ 
In die Westerse wereld het die pers in geen vrye land nog i~~e~~) 

instemming met ingrypende staatsensuur betuig nie, behalwe in krisistye soos 

oorlog, wanneer koerante, tydskrifte en ander kommunikasiemedia staatsensuur 

as n onvermydelike euwel aanvaar. Sedert vroeg in die twintigste eeu het die 

pers in verskeie lande egter daartoe oorsegaan om aen of ander stelsel van ge­

samentlike sensuur in te stel in n poging om staatsensuur daardeur te ontwyk 

of tot n minimum te beperk. Die Suid-Afrikaanse pers verkies hierdie weg en 

het reeds in die dertiger jare eerste steppe gedoen om in hierdie rigting te 

begin beweeg. 

Die boustene van die moderne massakoerant, ontwikkel sedert die laaste kwart 

van 	die vorige eeu, was sensasie, Bake en vulgariteit.(1) Die pers se eie reak­

sie 	op die uitspattighede van sommige van sy lede het nie lank uitgebly nie en 

sogenaamde etiese of gedragskodes vir die pers het al vroeg in die twintigste 

eeu 	hul verskyning begin maak. Eerste was Swede, 1916j(2)daarop volg die kode 

van 	die Federation InternationC!e des Journalistes, bedoel om te voorkom dat 

valse berigte in die buiteland versprei word en, waar sodanige berigte weI geE 

publiseer is, die herroeping daarvan te bewerkstelligj(3) Oenemarke (1928); Ne= 

(1) 	Vergelyk,Mott, F.L., American Journalism, p. 666-673; Emery, E., The Press 

and America, p. 415-490. Emery haal op p. 424 n aantal opskrifte aan uit 

William Randolph. Hearst seJournal (1896), waaronder: "Real American mon.. 

sters and dragons"; "Henry James new novel of immorality and crime"; "One 


mad blow kills child"; "Startling confession of a wholesale murderer who 

begs to be hanged"i "Strange things women do for love." 


(2) 	Sington, C., Freedom of Communication, p. 73. 

(3) 	DeVolder, N., De ethiek van de pers, p. 193. . 

-n('l t ~~~~t'-.:~~~~~t~ 

~ \') ~ ~t"~ .~~ 



derland (194e); Brittanje (1953).(4) Onder die bekendste van hierdie kodes is 

die Amerikaanse Canons of Journalism (1923)(5)en die National Conference of 

Editorial Writers se eie kode, aanvaar in 1949.(6) 

Suid-Afrika se aerste eie kode dateer uit die jaar 1939 en was ~ uitvloei. 

sel van genl. J.B.M. Hertzog se destydse ongeduld met sekere koerante.(7) Die 
........ ----- ""'----~..-......... 

kode wat van 14 tot 16 Augustus deur ~ aantal redakteurs opgestel is, het eg­

ter geen betekanisvolle invloed op die Suid-Afrikaanse pers uitgeoefen nie, 

aangesien dit reeds in 1940 deur die Regering se Oorlogsmaatreels ondervang 

is. Oit het gelui:(e) 

.t 1. 	Die pers sal in sy besprekinge van openbare sake J hetsy binnelandse of 

buitelandse, nie skeldtaal of beledigende taal gebruik nie; di' artikel 

ontneem die pers egter nie sy reg am nuus te publiseer wat uit betroubare 

bronne verkry is aangaande die dade, beleid en sake van state of hul 

leiers nie, of am enige sodanige dade, beleid of sake te kritiseer nie; 

..2. 	Die pers sal hom onthou aan die opsetlike verdraaiing van feite in nuus en 

verslae; 

,,3. 	Die pers sal hom onthou aan ~ oormaat van nuus aangaande geslagsaangeleent­

hede verkry uit die geregshowe en ander branne; 

Die pers beskou dit nie as eties am feite rakende die private lewe en be= 

lange van individue te publiseer nie, tensy publikasie daarvan in die.open. 

bare belang is; en 

,,5. 	Dit is nie eties am publikasie te weier van ~ antwoord bo die naamtekening 

van ~ gegriefde persoon of liggaam, indien sodanige antwoord ter sake is en 

handel oar feite omtrent die gegriefde persoon of liggaam wat in die betroka 

ke nuusblad verskyn het nie." 

Die aerste stappe in Suid-Afrika na die Tweede Wereldoorlog wat tot die uit. 

eindelike instelling van vrywillige gesamentlike perssensuur sou lei, is nie 

deur die pers self gedoen nie, maar deur Volksraadslede. Aangevuur deur die be­

sluit van die Britse Arbeidersparty in 1945 am ~ parlementere ondersoek na die 

(4) 	Sington, C., p. 73; Persverwysingsraad, Eerste Periodieke Verslag, p. 11. 

(5) 	Emery, E., p. 733. 

(6) 	Ibid, p. 734; vergelyk oak Gerald, J.E., The social responsibility of the 

press, p. 150 e.v • .. 
(7). Du Plessis, J.H.O., Die Afrikaanse pers, p. 253 e.v. 

(e) 	Ibid, p. 256, 257. 

91 



werkinge van die Britse pers in te stel,(9)het dr. Bernard Friedman, tans lid 

van die Progressiewe Party, maar destyds nog lid van die Verenigde Party, in 

1948 	in die Volksraad voorgestel dat 'n Gekose Komitee die beheer oor die Suid­

Afrikaanssl)sr5:-:b,.ase ondersoek. (10) In Januarie 1950 het dr. A.J.R. van Rhijn, 

destyds L.V. vir Bethlehem en voormalige redakteur van Die Volksblad, met ~ om­

vattender voorstel gekom, naamlik dat ~ kommissie van ondersoek onder die voor_ 

sitterskap van ~ regter aangewys word om n ondersoek na die Suid-Afrikaanse 

pers 	in te stel.(11) Hierdie kommissie is in November 1950 deur die destydse 

Goewerneur-generaal, mnr. G. Brand van Zyl, aangestel.(12) 

In die hoogste perskringe het ook onrus gebroei, onrus wat na aIle waarskyn_ 

likheid verskerp is deur die vrees dat die Psrskommissie bes moontlik een of an­

der vorm van staatsensuur k~n aanbeveel. Mnr. Alan MacIntosh, president van die 

Nuusblad-Persunie in 1964, het in die voorwoord tot die Eerste Periodieke Verslag 

van die Persverwysingsraad verklaar:(13) 

..Die begrip van" soort vrywillige organisasie, ontwerp om as waghond oor 

die pers op te tree, is niks nuuts nie. Persrade onder een of ander naam en in 

sen of ander vorm is reeds baie jare lank in verskeie lande bekend, veral in 

Swede en die Verenigde Koninkryk. Die ingewikkelde aard van ons politieke en ras­

seproblsme in Suid-Afrika het die redaktsurs van ons koerante en ons politieke 

leiers met steeds toenemende probleme te kampe laat kry, en dit was om hierdie 

einste redes dat sekere Suid-Afrikaanse koerantmanne besluit het dat een of an­

der soort vrywillige organisasie weI mag dien as " veiligheidsklep vir politici 

en manne in die openbare lewe, terwyl dit terselfdertyd mag dien as " beskermer 

vir en beheer oor koerante. 

nOp die voorpunt van diegene wat sodanige mening toegadaan was, was wyle 

mnr. D.H. Ollsmans, wat ten tye van sy afsterwe in Mei 1963 voorsitter en be­

sturende direkteur van die Argus Printing & Publishing Company Limited was. Mnr. 

Ollemans het aanvaar dat persvryheid fundamenteel was vir die bestaan van " de­

mokratiese staat en tegelykertyd erken dat persvryheid die koerants nie onbeperk_ 

ts vryheid verleen om vrystelling van die wette van die land te eis nie. Mnr. 

(9) 	 Taylor, H.A., The British Press. p. 73 e.v. Sekere sosialistiese oud­

joernaliste in die Britse Laerhuis was naamlik veral bedug op ongesonde mo­

nopolievorl'l'lir'9 binne die Britse pers. 

(10) 	Hansard. Band 63, kol. 2116. 

(11) 	Hansard, Band 70, kol. 422. 

(12) 	Proklamssie 27B, Staatskoerant, 17/11/50. 

(13) 	Eerste Periodieke Verslag, p. 5, 6. 

92. 



Ollemans en diegene wat hom gesteun het, het geglo det die voortbestaan van 'n 

vrye pers die beste verseker kon word deur die aenvearding deur koeranteienaars, 

redakteurs en joernaliste van die hoogste waarheidstandaarde. objektiwiteit en 

politieke bewustheid in die bestuur van hulle koerante. 

"Oit wes ter bevordering ven hierdie oortuiging det mnr. Ollemans in 1951 

met 'n voorstel gekom het det 'rI soort ven vrywillige persraad in Suid-Afrika in 

die lewe geroep moet word. Hy het weinig onmiddellike steun vir sy idees ge= 

vind, maar hy het volhard am hulle onder sy empsgenote te propageer totdat hy 

in 1955 gemeen het det hy voldoende ondersteuning gevind het am die eerste be­

sliste steppe te doen tot die skepping van 'n persreed. Gedurende deerdie jeer 

is twee informele vergederings gehou wet bygewoon is deur verteenwoordigers van 

feitlik elke deg- en Sondegbled en deur verskeie redekteurs. 

"Lang en openhartige besprekings het gevolg op die vrae: (a) bestaan daar 'n 

vorm van vrywillige persraad wet, indien in die lewe geroep, die koerante en 

lend tot nut sou dien en (b), indien weI, wes dit die aangewese tyd am sodanige 

read saem te stel of sou dit verstandig wees am die verslag af te weg van die 

kommissie van ondersoek in sake die pers wat in 1950 aangestel is en wat toe te 

eniger tyd verwag kon word. 

"Tegelykertyd is voorgestel dat 'n vrywillige liggaam seamgestel word ver­

teenwoordigende die redakteurs van die daaglikse, weeklikse en Sondegkoerante 

met die doel am persvryheid te beskerm en 'rI gemeenskaplike terrein te vind vir 

die bespreking deur redakteurs van hoofsaeklik redaksionele eangeleenthede ••••• 

"Die vergaderings gehou in 1955 het geen besluit opgelewer nie; dit was 

algemeen die mening dat enige stappe wat gadoen moas word, die verslag van die 

Perskommissie moes afwag. Nietamin, die sead was gesaai en in die jare wat ge­

volg het, het die laiers van die Suid-Afrikaanse pers maer en meer daaraan ga. 

dink am weer eens oorweging te skenk aan die skepping ven 'rI persraad. Met daar... 

die doel is 'rI gedragskode en 'rI reamwerk van die reelinge vir die naleef daarvan 

opgestel deur mnr. Ollemans en gestuur aan en bespreek met sommige van sy ver­

naamste ampsgenote van die Persunie." 

Uit hierdie lang aanhaling blyk duidelik hoe stadig die Suid-Afrikaanse 

persbese en redaktaurs vir die instelling van gesamentlike'interne sensuur ryp 

geword het, want eers teen die einde van 1961. d.w.s. sowat'n jaar voor die ver= 

skyning van die eerste verslag van die Perskommissie, is vasgestel dat daar vol­

doende steun vir die instelling van 'rI gedragskode gekom het.(14) 

Op 12 en 13 Maart 1962 is onder voorsitterskap van mnr. Marius Jooste 'rI 

(14) Ibid, p. 6. 

93 



buitengewone vergadering van verteenwoordigers en redakteurs van die vernaam= 

ste dag-, week- en Sondagblaaie, verteenwoordigers van plattelandse koerante 

en van verbruikers- en handelstydskrifte, asook lede van die S.A. Joernaliste= 
vereniging bele.(15) 

Insiggewend in hierdie verband is die opmerking van mnr. MacIntosh: "Rea 

dakteurs en joernaliste het aktief deelgeneem aan die besprekings wat gevolg 

het. Die Society of Journalists het sterk en tot in besonderhede beswaar ge= 

maak teen die voorgestelde gedragskode en verwysingsraad.,,(16) Op hierdie as~ 
pek van die vraagstuk word later teruggekom. 

Ook van betekenis is die tweede laaste paragraaf van mnr. MacIntosh se 

voorwoord: "Ek moet meld dat die stigting van hierdie vrywillige organisasie 

hoegenaamd nie so eenvoudig of so maklik was as wat hierdie uiteensetting te 

kenne mag gee nie. Oaar was vele moeilikhede om te oorwin, vele verdenkinge om 

te begryp en tegemoet te kom en, soos altyd in ons land, kompromisse om te maak 
en te aanvaar.,,(17) 

In sy voorrede tot die verslag verwys die voorsitter, voormalige regterpre_ 

sident Heinrich de Villiers, soos volg na die stigtingsmOtief:(18) "Daar is be­

weer dat die daarsteIIing deur die Persunie van ~ persverwysingsraad na wie bec 

weerde oortredings van ~ gedragskode verwys kon word, op hom afgedwing is deur 

die bedreiging van staatsbeheer oor die pers. Dit gaan my nie aan watter waar­

heid in laasgenoemde aantyging steek nie, maar myns insiens mag beheer oor die 

pers, anders as deur vrywillige steun aan ~ kode van etiese gedrag en vrywil­

lige onderwerping aan 'n ,ereraad' weI die einde beteken van die vryheid van die 

pers, of ~ noodlottige beperk1ng daarvan." 

Verset van Joernaliste: 

Oit is belangrik dat die presiese aard en draagwydte van die besware van 

die Joernalistevereniging, sekers redakteurs en sommige van die persbase nader 

bepaal word, aangesien hierdie besware op die duur ~ ernstige uitwerking op 

die uitvoering van die gedragskode gehad het. As die minder verantwoordelike 

briewe van joernaliste aan die koerante buite rekening gelaat word, dien die 

amptelike verklaring van mnr. C.L. Eprile, toenmalige voorsitter van die S.A. 

Society of Journalists, as afdoende bewys van die verset van hierdie liggaam. 

Hy het op 13 Maart 1962 ~ verklaring namens sy vereniging uitgersik(19)waarin 

(15) Ibid, p. 7. 
(16) Ibid. 

(17) Ibid, p. 7. 
(18) Ibid, p. 10. 
(19) VergelYk Rand Daily Mail en Cape Times, 14/3/62. 

94 



onder meer verklaar word: "In October a special congress of the Society un­

animously rejected any form of Press control. In particular it rejected any 

form of censorship dictated by political considerations •••••••• I want to make 

it clear that as responsible journalists we have no quarrel with certain of 

the principles expressed in the code. It has never been the desire or inten­

tion of the S.A.S.J. to defend wilful misrepresentation of fact or the delibea 

rate purveying of pornography ••••• We champion the freedom of the Press, not 

license. We reiterate GU~~ belief that the code is unnecessary and undesirable. 

It is unnecessary because there is nothing basically unhealthy in the South 

African Press and its standards of journalismj and because adequate safeguards 

already exist to maintain these standards and protect the people of this coun­

try against improper journalism. These safeguards are: the laws of the landj 

the normal and timehonoured machinery of discipline in newspaper organisationj 

the integrity of editors and other journalis'tsj the competitive nature of the 

newspaper industry, and the force of public opinion. It is undesirable because 

we see the inception of the Board and the Code (with its unmistakable politi~ 

cal emphasis) as a response to political pressure. We see it as a suggested 

'lesser of two evils' a means of staving off the threat of State censor= 

ship •••.••• We are particularly unhappy about the clauses in the Code which, in 

our opinion, are capable of being used to inhibit free political comment 

even if such inhibition is not the intention of the draughstmen ••••••••••.• " 

Dit is nie die voorneme om in hierdie stadium die standpunte van Eprile 

nader te ontleed nie, maar dit is noodsaaklik om daarop te wys dat deel van die 

koeranteienaars en ook sekere redakteurs van dieselfde oortuiging was. Die di= 

reksie van die S.A. Associated Newspapers, tweede grootste koerantmaatskappy in 

die land, het op 8 Februarie 1963 die volgende verklaring(20)laat publiseer: 

"While the concept of selfdiscipline by the Press is acceptable, the Board 

believes that political pressure has given rise to the establishment of the 

Board of Reference, particularly as Clause 3(d) of the Code has political im­

plications. However, the Board of the S.A.Associated Newspapers Limited con= 

siders that it would not be in the interest of the newspaper industry as a 

whole for the Company to dissociate itself from the Board of Reference, and it 

has therefore decided to accept the Code and the jurisdiction of the Board, but 

under protest. It has been influenced in its decision by the right conferred 

by Clause 6 of the Constitution to withdraw by notice to the Newspaper Press 

Union if, at a later stage, it considers it necessary to do so. It also be­

(20) Rand Daily Mail, 8/2/63. 

95 



lieves that its neWSpapers have nothing to fear from the administration of the 

Code by the members of the Board." 

Aan die voet van hierdie verklaring verskyn die volgende kort paragraaf: 

"The Newspaper Press Union is an organisation of newspaper proprietors only. 

In view of his known objections to the Press Board of Reference, as expressed 

in several leading articles, the Editor of 'The Rand Daily Mail' reserves his 

position to the Board of Reference." 

In een van hierdie hoofartikels(21)stel hierdie redakteur hom op ~ stand­

punt presies teenoor di~ van mnr. Alan MacIntosh, wat hierbo aangehaal is. In 

die hoofartikel word verklaar: "Our misgivings stem from these facts: there 

has been no pressure from the general newspaper-reading public for a Press 

Council and no representations have, to the best of our knowledge, been made 

to the Newspaper Press Union by individuals or organised bodies. Nor has the 

initiative come from the profession itself. Indeed, the anomalous position 

arises in which there is to be a professional cOde of conduct which WaS not 

drawn up by members of the profession and which is bitterly opposed by the 

only recognised bOd~representing journalists. What, then, is the motive be= 

hind the new scheme. Let us not beat about the bush - it is political pres­

sure. One only has to recall the statement made in Parliament by the Prime Mi= 

nister last April to understand the nature and extent of this pressure from 

the highest quarters. He complained specifically about political comment ('I 

am not sure that we have been wise in allowing such malignant comment all these 

years') and he expressed the hope that the Press would apply some form of self= 

discipline, saying the Government might 'be forced to take steps if South Af= 

rica is harmed by what goes beyond the exercise of freedom.' " 

Uit die verklaring van Eprile en die redakteur van die Rand Daily Mail se 

hoofartikels is dit baie duidelik dat "vryheid" van politieke kommentaar die 

eintlike struikelblok tot aanvaarding van die kode was. In die hierbo vermelde 

hoofartikel word trouens gess: "Accordingly, what might otherwise have been an 

innocuous code (generally speaking, the clauses add up to an elaborate exercise 

in the obvious) contains a sting in the tail the so-called 'political 

clause' which reads 'While the Press retains its traditional right of criti­

cism,'comment should take cognisance of the complex racial problems of South r
Africa, the general good and safety of the country and its peoples.' " 

Presies wat alles onder hierdie redakteur se opvattinge oor kommentaarvry= 

(21) Ibid, 14/3/62. 

96 



heid val, is moeilik bepaalbaar, maar ~ aanhaling uit ~ ander hoofartikel(22) 

~ jaar na Rivonia kan miskien as aanduiding geld. Hierdie hoofartikel sluit 

soos volg af: 

,,/elr far we in this country have already moved away from Western concepts 

of freedom of expression is well illustrated in the recent presidential address 

of Mr. William Rees-Mogg to the annual conference of the British Institute of 

Journalists. He said that the right of free speech embraced much more than cri­

ticism that was just and accurate. It also 'concerned the right of second-rate 

journalists who have got the thing wrong to make sincere criticisms which are 

going to cause deep offence to worthy citizens,' A British M.P. has put the 

matter still more crisply. As he explains: 'The only freedom of speech worth 

having is the freedom to speak things that run wholly counter to the spirit 

of the times.' 

"South Africa has come to the stage where it can no longer understand the 

true meaning of democracy summed up in these wards." 

Hierdie betuiging van instemming met sekere ekstremisties-liberale opvat= 

tinge wat in Brittanje gehuldig ward, het van die Rand Daily Mail gekom enke= 

Ie jare na Sharpeville, '11 jaar na Rivonia en ~ jaar nadat die volgende vlug= 

skrif deur die African National Congress aan blankes gepos is: (23) 

,.Luister, witman! Vyf blankes is in die Transkei vermoor, '11 ander dood: 

gekap by Langa••••..•Sabotasie kom elke week oor die hele land voor nou 

hier, dan daar. Die witmense ward paniekerig. Teen hierdie tempo sal Suid-Afa 

rika binne ~ jaar of twee vasgevang wees in ~ bloediger, heftiger Algerynse 

oorlog." 

Vir sover dit die pers self betref, was die interne tweespalt teen hier= 

die tyd nie meer te verberg nie. Terwyl die grootste deel van die pers blyk= 

baar heeltemal genee was am matige eie persbeheer te aanvaar, was ten minste 

een belangrike redakteur, mnr. L. Gandar, en die Joernalistevereniging teen 

al~beheer gekant, en weI vanwee die laaste bepaling van die kode wat gema= 

ti~eid met betrekking tat beriggewing en kommentaar t.o.v. ras- en kleur= 

sake op die oog het. 

Betekenis van Artikel 3(2): 

Oit was dan oak die toe passing van hierdie artikel wat laat blyk het dat 

die Suid-Afrikaanse pers nag nie in staat is am in daardie mate teen eie lede 

op te tree dat sowel die pers self as die landsowerheid gerus gestel kan word 

(22) Ibid, 21/9/64. 

(23) Strydom. L., Rivonia Masker af!, p. 11. 

97 



nie. Die eerste groot toets wat aan die Persverwysingsraad gestel is, het 

soos volg verloop: 

~ Artikel van mnr. Horace Flather, oud-redakteur van The Star, wat op 2 en 

3 Junie 1963 in The Natal Daily News, The Star en The Cape Argus verskyn het~~ 
het die soeklig van sowel die pers as die Persverwysingsraad op die vertolking 

van art. 3(d) laat val. 

In sy artikel het die skrywer onder meer beweer: "Most of us, I think, 

want order, many want justice, a few would prefer disorder to injustice. Not 

all of us are agreed on what is just and unjust. I believe that at least half 

the White people in South Africa feel that many of our laws are cruel and op­

pressive, and a violation of the elementary principles of civilized human be­

haviour. Even those few enlightened people who believe that there is the germ 

of a solution to our racial problem in the creation of Bantu 'homelands' are 

sickened and horrified at the callous proposals to bulldoze thousands of in= 

offensive non-Europeans from homes that are their rightful heritage and sweep 

them like the dust of the earth into barren, inhospitable areas. As for the 

rabid majority, it is difficult to recall, in the past fifteen years, a single 

enactment by their representatives in which the interests of the non-Europeans 

were the primary consideration. And at the very moment when its provisions are 

sweeping like poison into the minds and hearts of the urban Bantu, out comes 

the ukase that in the Transvaal whole communities of Indians are to be arB 

bitrarily extruded from areas where they lived harmlessly and peacefully for 

generations, and thrust into the outer darkness." 

~ Klag van mnr. J.A. Marais, L.V., na aanleiding van hierdie artikel is op 

21 November 1963 in Kaepstad deur die Persverwysingsraad oorweeg.(25) Mnr. Ma= 

rais het aangevoer dat feitelike foute in die artikel begaan is en dat dit 

o.m. met art. 3(d) van die Gedragskode in botsing kom. Die Verwysingsraad het 

egter met meerderheidstem bevind dat die artikel bloot die uitdrukking van me­

ninge is en dat die skrywer nie die letterlike aanwending van ~ stootskraper 

bedoel het om duisende nie-blankes "like the dust of the earth into barren, 

inhospitable areas" te stoot nie. "It was a tum of phrase to express an opi"" 

nion honestly held." Oor die woordkeuse het die Verwysingsraad bevind: "Both 

passages could be regarded by some as an example of the use of linguistic hy­

perbole for the sa~e of effect but these statements nevertheless reflect the 

position as it is." Die Verwysingsraad se beslissing lui ten slotte: "Although 

(24) Natal Daily News, 25/11/63. 

(25) Cape Times, 26/11/63. 

98 



the article is couched in strong and emphatic language, it has not been shown 

that it contains misstatements of fact and the Board agrees with the contention 

that it is an honest expression of opinion free from malice and not actuated 

by dishonest motives ••••••••• 

"At the same time it thinks that editors will be well-advised to heed the 

restriction envisaged in that clause (art. 3(d) ) when racial problems are 

deal t with in their colU%:" 

Hierdie bevinding het in wye kring teleurgestel. Ar~. 3(d) is spesifiek 

ingevoeg om wilde beriggewing en kommentaar wat tot vertroebeling van rasse= 

betrekkinge kan lei, te ontmoedig, maar het in die eerste drie, vier jaar van 

die bestaan van die Gedragskode weinig uiterlike welslae behaal. Die oordeel 
~A van mnr. P.A. Weber, ~lan§9 e¥getlede hoofredakteur van Die Burger, is in 

hierdie opsig van waarde.(26) In 'n toespraak op 8tellenbosch hat mnr. Weber 

o.m. gese: "Met die opstel en invoeging van hierdie artikel het ek te doen 

gehad, en ek dink ek kan se dat sonder hierdie artikel geen Gedragskode of 

Persverwysingsraad tot stand sou gekom het nie. 80mmige van ons in die S.A. 

Persunie het gehoop dat die Persverwysingsraad in die loop van die tyd die 

artikel so sou vertolk en toepas dat opswepende beriggewing en buitensporige 

kommentaar wat rassevyandskap ken aanwakker, kortgevat sou word. Die bevin­

ding in die klagte teen die Sunday Express oor 'n artikel So this is peace 

van Julius Lewin het daardie hoop versterk. Die Raad het bevind die artikel 

,bevat sowel oordrywing as onbillike kom~entaar en dat die koerant gefaal het 

in sy plig om hierdie skendings van die 8edragskode te vermy.' Maar in 'n an. 

der soortgelyke geval, 'n klagte van mnr. J.A. Marais, L.V., oor'n artikel van 

mnr. Horace Flather in drie koerante van die Argus-groep het die Raad ten gun= 

ste van die koerante besluit •••••••• 

"Die Persverwysingsraad het besluit, en heel tereg, dat art. 3(d) van die 

Gedragskode nie bedoel is om aIle kritiek van die Regering se rassebeleid te 

smoor nie, maar daama met meerderheidstem besluit dat die artikel van Horace 

Flather art. 3(d) in elk geval nie verbreek nie. Self voel ek as een van die 

opstellers van art. 3(d) dat die bedoeling van die artikel juis was om buiten= 

sporigheid soos in die (voorheen) aangehaalde paragraaf sterk teen te gaan, en 

ek wil herhaal dat sonder art. 3(d) daar geen Gedragskode tot stand sou gekom 

het nie • 

..Maar anders as sommige ander mense voel ek nie dat die Persverwysing/Sraad 

(26) Die Burger, 7/8/64. 

99 



en die Gedragskode nou maar op die ashoop moet kom nie. 'n Mens agiteer nie 

dadelik vir die afskaffing van n hof as een beslissing, waarmee al die reg­

ters 	boonop nie saamgestem het nie, teen jou gaan nie." 

Mnr. Weber beklemtoon in hierdie verband n belangrike probleem by die toe­

passing van 'n vrywillige kode, nl. die onsekerheid binne die pers self oar wat 

ware (akkurate) beriggewing en (in die omstandighede van Suid-Afrika) billike 

kommentaar is. Oit val op dat nog in die G~dwet nbg in die Gedragskode n pac 

ging aangewend word am hierdie twee begrippe behoorlik te omskryf. Oit skyn 

dus oak deur die benoeming van n regter tot voorsitter van die Verwysings­

raad dat die N.P.U. van mening was dat die gangbare juridiese beskouing 

oar wat akkurate beriggewing en billike kommentaar is, die deurslag moet gee. 

Die hof vereis naamlik nie dat n berig (verklaring) in sy geheel die waarheid 

moet wees nie, net dat die geheelindruk wat die verklaring (berig) wek, waar 

moet wees. (27) 

Die howe se opvatting oar redelike (billike) kommentaar is nag rekbaarder: 

die gangbare opvatting is naamlik dat kommentaar nie ophou am redelik te wees 

wanneer dit buitensporig, oordrewe of bevooroordeeld is nie.(28) 

~g~like kommentaar beteken, vir saver dit die howe betref, n ..:;e;;;;::.r;:l::i::k:::::e:- kom: 

mentaar, d.w.s. 'n weergawe van die kritikuS se eerlike mening. Oaarby word eg­
•. * . 

ter oak verwag dat die kommentaar relevant moet wees. Hierdie vertolking is 

klaarblyklik in die Flather-saak nagevolg. 

Maar vir sover dit die Gedragskode betref, kom juis buitensporigheid, oar­

drewenheid en bevooroordeeldheid in die spel: dit is per slot van rekening die 

drie dinge wat art. 3(d) van die Gedragskode wou uitskakel. Oaarom het die be= 

vinding in bree kring teleurgestel en ongetwyfeld die uitwerking gehad am ver= 

troue in die Perskode en Verwysingsraad te ondermyn. By die owerheid moes dit 

noodwendig die opvatting versterk dat staatsoptrede uiteindelik tog noodsaak= 

lik kan word. 

Verdagte Beriggewing: 

As die Flather-saak in wye kring twyfel laat ontstaan het oor die vraag 

of die Gedragskode en die Persverwysingsraad soos oorspronklik saamgestel, be. 

duidend rem kan aandraai wanneer dit op buitensporige kommentaar aankom, sou n 

tweede saak volg waarin die vermos van die Raad am beweerde onjuisthede in be= 

riggewing teen te werk, tot die uiterste getoets sou word. Oit was die S~nday 

(27) 	McKerron, R.G., The law of delict, p. 183; Van der Merwe, N.J., en Oli. 
vier, P.J., Die onregmatige daad in die Suid-Afrikaanse reg, p. 246. 

(28) 	McKerron, R.G., p. 190. 

100 



Times-saak, die uitvloeisel van ~ aanklag wat mnr. Jack Steyl, hoofsekretaris 

van die Nasionale Party in Transvaal, by die Persverwysingsraad aanhangig ge­

maak het na aanleiding van 'n politieke berig wat in die blad verskyn het. Die 

verrigtinge wat oor sowat anderhalf jaar voortgesleep het, kan onmoontlik bin-

ne die bestek van hierdie studie volledig weergegee word, maar enkele aspekte ~ ... 
sal aangestip moet word om gedagterigtjngs aan te dui vir sover dit lig wspp 

op tendense wat tot verskerping al dan nie van staatsenslJ!lr ken lei. 

Aanloop tot die saak was ~ berig in The Sunday Times: (29)van 9 September 

1962 onder die opskrif: "Verwoerd order: 'Stamp out criticism'." Die tweede 

hoof het gelui: "Party bosses hold secret talk on Smit revolt." 

8elangrike gedeeltes van die berig het gelui: "The Prime Minister,Jr. Ver­

woerd, told a private meeting of the Transvaal Nationalist Party Head Commit­

tee in Pretoria this week that it was essential to stamp out anti-Bantustan 

criticisms among the rank-and-file. 

"The meeting, held at top-level behind closed doors, was a scheduled meet­

ing of the Head Committee and the opportunity was taken to discuss the Smit re­

volt and its implications. 

"The disclosures I am able to make of what occurred at the meeting confirm 

the strongly-held view that~. Verwoerd and other Nationalist leaders are be­

coming nervous in the face of rising dissatisfaction among rank-and-file mem­

bers particularly farmers over Bantustans and cost-of-living •••••••••• 

"Or. Verwoerd made it clear to the Committee which includes five Cabi­

net Ministers that he w0uld not tolerate internal opposition to the Bantu 

homelands plan. 

"He urged Nationalist leaders to play down the Smits in public so as to 

avoid magnifying their importance. 

"Or. Verwoerd also told M.P.s that the party could never return to the old 

'Baasskap' policy. 

"The Government, he said, was. now fully committed to Bantustan apartheid." 

In ~ beedigde verklaring wat aan die Persverwysingsraad voorgele is, het 

mnr. Steyl onder meer verklaar:(30) "Die voormelde opskrifte en beweringe in 

die genoemde berig is van aIle waarheid ontbloot; dit gee ~ valse en verdraai= 

de beeld van die Nasionale Party en dit stel die Hoofleier van die Nasionale 

Party in 'n hoogs ongunstige lig." 

(29) Sunday Times, 9/9/62. 

(30) Steyl, J.H., beedigde verklaring 20/9/62, art. 3. 

101 



Mnr. Steyl het vervolgens(31)beSkryf wat weI op die vergadering plaasge­

vind het. Dit lui: "Dr. Verwoerd (het) in sy hoedanigheid as voorsitter van 

die hoofbestuur van die Nasionale Party op die betrokke vergadering slegs die 

lede verwelkom en die vergadering meegedeel dat hy nie die gebruiklike openings: 

rede by die hoofbestuur sou lewer nie, aangesien hy dieselfde aand die kongres 

sou open. Dr. Verwoerd het geen toespraak by die vergadering gehou nie en na 

afhandeling van die formele werksaamhede het hy die vergadering verlaat •••••• 

Die onderwerpe genoem in die voormelde berig van die Sunday Times is ook glad 

nie by die betrokke vergadering bespreek nie. ~ Afskrif van die agenda en die 

notule van die betrokke vergadering van die hoofbestuur van die Nasionale Par­

ty word hierby aangeheg ••••••• " 

Dp 10 September het mnr. Steyl ~ verklaring aan Die Transvaler gedoen en op 

11 September soos volg aan die Sunday Times geskryf:(32) "Ek verwys na uberig 

op bladsy 3 van 9 September se Sunday Times onder die opskrif: Verwoerd order: 

Stamp out criticism, asook na ~ verklaring deur my in Die Transvaler van 10 

September oor die aangeleentheid. 

"Omdat die opskrif sowel as gedeeltes van die berig van aIle waarheid ont= 

bloot is en dit in die openbare belang is dat die feite sonder versuim aan u 

lesers bekend gestel word, moet ek u dringend versoek, wat ek dan ook hiermee 

doen, om die hele aangeleentheid ooreenkomstig my verklaring in Die Transvaler, 

wat hierby aangeheg word, in eerskomende Sondag se Sunday Times met dieselfde 

prominensie en op dieselfde bladsy as wat uberig geplaas is, reg te stel." 

Mnr. Steyl het die uitslag van hierdie brief in ~ daarop volgende beedig­

de verklaring(33)soos volg opgesom: "Op die 16de dag van September 1962 is ~ 
vertaling van my brief ••••••••op bladsy 15 van die Sunday Times gepubliseer 

onder die opskrif 'Steyl denies Verwoerd ordered criticism ban' met ~ voet­

nota deur die Sunday Times wat wesentlik die voormelde onware berig herhaal en 

bevestig,n 

Namens die blad het sy redakteur, mnr. Joel Mervis, op 20 Maart 1963 in ~ 

beedigde verklaring geantwoord:(34) "The portion of the report on page 3 of 

'The Sunday Times, t September 9, 1962, to which Mr. Jack Steyl has taken ex­

ception, was published in the bona fide belief that it was true and correct. 

The information was supplied independently by three Nationalist Parliamenta­

(31) Ibid, art. 4, 5. 

(32) Steyl, afskrif brief 11/9/62. 

(33) Steyl, J.H., beedigde verklaring, para, 7. 
(34) Mervis, J., beedigde verklaring, para. 2. 

102 



rians, on separate occasions. Far from there being any reason to doubt the 

accuracy of the information, it gave the inescapable impression of being au= 

thentic, having been confirmed separately by three people, each of whom was 

a person of authority." 

Mnr. Steyl is op 22 Maart deur die registrateur van die Persverwysings­

raad, mnr. G.G.A. Uys, van die inhoud van die verklaring verwitti9.(35) Mnr. 

Steyl se antwoord op mnr. Uys se brief is op 8 April 1963 versend en het o.m. 

die volgende verklaring(36)bevat, nl. dat aangeheg word ,,(b) Beedigde verkla= 

rings van die betrokke Parlementslede met die uitsondering van dr. H.F. Ver= 

woerd, op wie die berig betrekking gehad het, en mnr. M.C. van Niekerk, L.V., 

wat uitstedig is en wie se verklaring mettertyd aangestuur sal word, wat die 

betrokke Hoofbestuursvergadering bygewoon het, en waarin verklaar word dat 

hulle geen gegewens aan die Sunday Times verstrek het nie, soos deur mnr. J. 

Mervis beweer word." 

Op 17 April 1963(37)het die Persverwysingsraad die saak oorweeg en be= 

vind: (38) "On the papers and affidavits before it, the Board finds 

,,(1) That~r. Verwoerd made no statement or gave no order at the meeting 

in question as stated in the Sunday Times of the 9th September, 1962. 

,,(2) 	That the Sunday Times was informed by three Nationalist Members of 

Parliament separately and independently that such a directive was 

given. 

,,(3) 	That this information was incorrect, but that it was published on the 

9th September, 1962, in the bona fide belief that it was true. 

,,(4) 	That on receipt of the complainant's denial that such a directive was 

given, and seeing that this was first hand and authoritative, the Edi= 

tor of the Sunday Times should hav~ made further enquiries to see 

whether there was not a misunderstanding in the matter before publish­

ing the footnote to its report of the 16th September, 1962." 

Die aanvaarding deur die Persverwysingsraad van mnr. Mervis se beedigde ver­

klaring in verband met drie Parlementariers wat inligting aan die blad sou oor: 

gedra het, het die kwaaiste storm van sy bestaan oor die kop van die Persverwy= 

singsraad ontketen. Op 23 April 1963 het dr. Verwoerd in die Volksraad ~ baie 

skerp bewoorde aanval(39)op sowel die Sunday Times as die Persverwysingsraad 

(35) 	Uys, G.G.A., brief 22/3/63. 
(36) 	Steyl, brief 8/4/63, para. (b). 

(37) 	Uys, brief 18/4/63. 
(38) 	Manuskrip Complaint No. 3/62, p. 3. 

(39) 	Die Transvaler, 24/4/63. 

103 



gedoen, die volgende dele waarvan deur Die Transvaler van 24 April aangehaal 

is: 

"Ek wil baie duidelik se daar is geen koerant wat ek self gevind het wat 

al soveel absolute onwaarhede in sy nuuskolomme gehad het van tyd tot tyd oor 

sake waarby ek betrokke was en waarvan ek eerstehandse kennis het as juis d~e 

Sunday Times nie. 

"Die Sunday Times het herhaaldelik, onder meer in die afgelope jaar, voor­

bladberigte gehad oor dinge wat ek sou gese het in gewone vergaderings , soos 

die koukus van die Party, of soos die Hoofbestuursvergaderings van die Party, 

wat so totaal onwaar is omdat ek dit of glad nie gese het nie of in sommige 

gevalle glad nie eens aanwesig was nie. 

"Daarom se ek dat die Sunday Times on blad is wat ek nie dink die publiek 

van Suid-Afrika met enige vertroue kan lees nie; dat hulle iets lees wat die 

Sunday Times gekonstrueer het op die een of ander manier in plaas van dat dit 

'11 nuusberig is. 

"Ek moet reguit se ek glo nie dat in hierdie bepaalde geval waar hy aan. 

spraak daarop maak dat hy, onafhanklik van mekaar, van drie Nasionale Parle­

mentslede inligting gekry het oor iets wat glad nie gebeur het nie ek glo 

nie vir '11 enkele oomblik dit is waar nie. 

"Ek weet nie wat plaasgevind het in die Persverwysingsraad se byeenkoms nie. 

Ek sou baie graag die notule van die vergadering van die raad wil sien, en ek 

hoop dat dit beskikbaar sal wees en dat dit beskou sal word as gelykstaande 

met die verrigtinge in on hof en dus beskikbaar gestel sal word. 

"Dan sou ek baie graag wou sien of in daardie notule verskyn dat die Sun". 

day Times die name openbaar gemaak het van die drie persone wat aan hom die in­

ligting sou gegee het, en ek sou baie graag wil weet of die Persraad daardie 

drie persone as getuies ingeroep het om seker te maak dat die Sunday Times die 

waarheid gepraat het •••••••• 

"Ek dink nie die Persraad was geregtig om tot die gevolgtrekking te kom 

dat daar waarheid sit in die bewering van die Sunday Times dat daar drie vera 

klikkers was wat vir hom die inligting gegee het nie, m.a.w. dat hulle in die 

posisie gestel word om vandag aan die publiek te se dat hulle '11 foutiewe be­

rig geplaas het, maar dat die Persraad dit begryplik vind, want die Sunday 

Times is verkeerd ingelig. 

"Ek se as die Persraad beskik het oor die getuienis wie hierdie mense is, 

en homself oortuig het dat hierdie drie persone dit weI gedoen het, dan was hy 

geregverdig om dit te se. Maar as hy dit nie gehad het nie, se ek hy was nie 

104 



geregverdig nie, en dan veroordeel ek daardie uitspraak, want wat doen hy? 

"Oit werp agterdog dat daar drie Transvaalse Nasionale Parlementslede kon 

gewees het wat verklikkers sowel as leuenaars is, want van die 41 wat teenwoor... 

dig was, het 40 onder eed verklaar dat hulle nie so iets gedoen het nie ••••••• 

Ek hoop dat, as ek die notule van die Persraad kry, ek of sal vind dat hy hom= 

self probeer vergewis het deur sy ondervraging van die drie beskuldigde per­

sone of ek sal bitter teleurgesteld wees as ek moet uitvind dat hy nie die 

moeite gedoen het om dit te doen nie, en tog hierdie las op persone laat Ie 

het. Dan sal my vertroue in die Persraad so ernstig geskok wees dat ek twyfel 

of enigeen dit in die toekoms die moeite werd sal ag om weer ~ saak aan hom 

voor te Ie." 

In sy kritiek op die Raad se bevinding het dr. Verwoerd in die besonder op 

twee ernstige gebreke klem gele, nl. die versuim (onvermoe?) van die Raad om 

getuies na behore te ondervra en die afwesigheid van notule wat soos 'n hofver... 

slag bestudeer kan word. Ook dit het vertroue in die Raad ondermyn. Oit kom 

ook eienaardig voor dat die Raad aanvaar het dat daar drie informante was son­

der dat hul name aan die Raad verstrek is. Oit wek die indruk dat die Raad in 

hierdie geval met hoorse-getuienis genoee geneem het. 

Op 28 April het die Sunday Times skerp op die aanval van dr. Verwoerd ge­

antwoord. In ~ berig onder die opskrif "Sunday Times refutes Verwoerd attack," 

word o.m. verklaar:(40) "For more than four years the Sunday Times has been 

receiving information, sometimes frequently, sometimes sporadically, from a 

certain number of members of the Nationalist Party caucus." 

En verder: (41) "We come now to the recent findings of the Press Board. The Press 

Board found that our report of what Or, Verwoerd said at a meeting of the Trans= 

vaal Head Committee was incorrect, but that the information was supplied to us 

by three Nationalist Members of Parliament, and that we published the report in 

the bona fide belief it was true •••••••• At the same time we put this question 

to Or. Verwoerd, who is, after all, a worldly-wise man and an experienced poli­

tician: Is the Prime Minister aware of any politician in South Africa, or in any 

other country, who has ever voluntarily admitted to leaking his party's secrets 

to political opponents? Does Or. Verwoerd really imagine that any member of his 

party (or, for that matter, of the United Party or the British Conservative and 

Labour Parties) would own up to giving away confidential party information? 

(40) Sunday Times, 28/4/63, para 4. 

(41) Ibid, p. B e.v. 

105 



..For the record, The SUNDAY TIMES again declares that the Prime Minister's 

accusation against it is devoid of all truth. We state specifically that the 

information was supplied to us by three Nationalist Parliamentarians and that 

the information we in turn supplied to the Press Board was true and correct in 

every particular." 

In die hoofartikel(42)van die uitgawe van die Sunday Times van 28 April 

word die aanval op dr. Verwoerd opgevolg met ~ netjiese pluimpie vir die Pers= 

verwysingsraad. Met die oog op wat later in hierdie twis gebeur het, is dit 

wenslik dat taamlik uitgebreid uit hierdie hoofartikel aangehaal word: 

"Dr. Verwoerd's reaction to the Press Board's findings in the Sunday Times 

case is exactly what one would expect of him. He is the kind of sportsman who 

always bows to the umpire's ruling as long as it does not go against him. 

We have dealt elsewhere with the Prime Minister's scurrilous and unbalanced 

attack on us. We wish here to protest against his insulting reference to the 

Press Board and to deplore his extraordinary talent for damaging and for un. 

dermining any responsible body which fails to please him. The Press Board was 

recently established after long and arduous preparation. It consists of a re­

tired Judge, who is held in the highest regard by all sections, and two men 

(one from the English, the other from the Afrikaans Press) who command the 

confidence and respect of both sections. The Board is a competent, impartial 

body, and well equipped to deal with the problems presented to it. The Board's 

findings in the Sunday Times case were reached after a proper consideration of 

the matter it was, after all, precisely for cases of this kind that the 

Board was called into being. But, because their findings did not please the 

Prime Minister, he announces that 'they did not discharge their duty in a re­

sponsible way, and that their actions were such that, in future. no serious 

attention could be given to any matter which was submitted to them.'" 

Nuwe Klag: 

Met die eer en reputasie van haas elke Nasionale L.V. en Senator in die 

gedrang vanwee die bewering van die Sunday Times dat hy van drie Nasionale Par. 

lementariers by drie afsonderlike geleenthede inligting verkry het. was ~ teen­

aanval van die Nasionale Party onvermydelik. on Regsmening van adv. J. van Wyk 

de Vries is sonder meer ingewin. Hy het o,m. bevind:(43) "Ek wil dadelik die 

aandag bepaal by die een faktor wat blykbaar die sleutel tot die saak is. Mer­

(42) Ibid, hoofartikel 28/4/63. 

(43) Van Wyk de Vries, J •• regsmening 25/4/63. p. 2. 

106 



vis het sowel in sy beadigde verklaring as in sy voetnoot op 16 September 1962 

gese dat die inligting verstrek is deur drie Nasionale Parlementariars, d.w.s. 

nie noodwendig Parlementariers wat die vergadering van die Hoofbestuur byge­

woon het nie. Oaar was getuienis voor die Persraad dat 40 van die 41 Parlemen~ 

tariars wat die vergadering bygewoon het, nie die inligting verstrek het nie; 

die Persraad sou ongetwyfeld aanvaar het dat die 41e, die Eerste Minister, oak 

nie die inligting verstrek het nie, maar daar was geen getuienis voor die Pers~ 

raad dat die inligting nie deur ander Nasionale Parlementariers verstrek was 

nie ••••••••Oie Persraad sou nie hierdie bevinding kon gemaak het as daar bee= 

digde verklarings van aIle Nasionale Parlementariers voorgele was nie." 

En verder:(44)"Oie gedagte is uitgespreek dat Mervis strafregtelik vervolg 

moet word op ~ aanklag van meineed; maar in die lig van die omstandighede kan 

dit ook nie oorweeg word nie." 

En eindelik: (45) "OU wi! dus blyk dat lastergedinge teen Mervis nie in die 

lig van al die omstandighede ingestel sal kan word nie." 

Op 8 Mei 1963 is die volgende verklaring gevolglik deur mnr. Steyl tot die 

beskikking van die Sunday Times gestel(46)(dit is deur aIle Nasionale Volks= 

raadslede en Senatore onderteken): 

,,1. 	Oat ons geen verklaring of meedeling soos beweer deur die Sunday Times 

en bevind deur die Persraad, gemaak het oar die betrokke Hoofbestuurs= 

vergadering van 4 September 1962 aan die Sunday Times of enige van sy 

verteenwoordigers nie. 

,,2. 	Oat ons geen verklaring of meedeling hoegenaamd in verband met genoem= 

de vergadering aan die Sunday Times of enige van sy verteenwoordigers 

gemaak het nie. 

,,3. 	Oat ons enige moontlike afleiding vervat in die verweer van die Sun= 

day Times en in die bevinding van die Persraad, naamlik dat drie van 

ons inligting uit 'n Hoofbestuursvergadering oorgedra het aan 'n vyan= 

dige koerant, elkeen ten aansien van homself, sonder voorbehoud ver= 

werp met minagting • 

..4. 	Oat ons hiermee die Sunday Times uitdaag om die name van sy drie sage... 

naamde beriggewers openbaar te maak en elkeen van ons individueel vera 

klaar: ­

(a) 	dat ons aan die Sunday Times en sy redakteur toestemming verleen am 

(44) Ibid, p. 4. 

(45) Ibid, p. 6. 

(46) Steyl, brief aan Registrateur van Persverwysingsraad, para. 5. 

107 



daardie name te publiseer en 

(b) 	dat ons geen siviele regsgedinge teen die Sunday Times en/of sy 

redakteur sal instel wanneer die drie name openbaar gemaak word 

nie" It 

Die 	Sunday Times se reaksie op hierdie stap was soos vOlg:(47) "Since your 

letter of May 8 adds nothing new to what has already been widely published, we 

do not propose to take further steps in the matter." 

Die volgende toneel in hierdie gerekt~~~was op handeD Gewapen met 

beedigde verklarings van aIle Nasionale Parlementariers het mnr. Steyl hom 

weer tot die Registrateur van die Persverwysingsraad geWend(48)met die versoek 

dat ~ nuwe geskilpunt ondersoek word, en weI na aanleiding van die verklaring 

in die Sunday Times dat die inligting "was supplied to us by three Nationalist 

Parliamentarians." 

In die beantwoordende beedigde verklaring van mnr. Mervis(49)word o.m. aan= 

gevoer dat die saak in werklikheid res judicata is (art. 4, para. 1); dat dr. 

Verwoerd se aanklagte teen die Sunday Times op 23 April in die Volksraad "are 

without foundation, but because they were made behind the shelter of Parlia­

mentary privilege, they could not be challenged in the courts" (art. 4(b) ). 

Belangwekkend is die volgende:(50) "It is significant that the new affi: 

davits filed by Mr. Steyl do no more than confirm what the Press Board has ala 

ready found, and what the 'Sunday Times' has already accepted, namely that 

Dr. Verwoerd did not make a statement on Mr. Fritz Smit and Bantustan criti= 

cism to the Head Committee. To the best of our knowledge, neither Mr. Steyl 

nor any Parliamentarian has denied that Dr. Verwoerd made the statement ~ 

another occasion. We believe that our report was correct in quoting what the 

Prime Minister had said, but that it was wrong in claiming that he said it at 

a meeting of the Head Committee. We repeat that our reporter had talks with 

three Nationalist Parliamentarians. We accept that he was mistaken in his re­

ference to the Head Committee." 

Die Mervis-verklaring sowel as ~ verdere beedigde verklaring van mnr. 

Steyl is in Augustus 1963 deur die Persverwysingsraad behandel, maar geen uit= 

sluitsel is gegee nie omdat die Raad besluit het(51) ..a'm sekere verdere inlig­

(47) Mervis, brief 10/5/63, laaste paragraaf. 

(48) Steyl, brief aan Registrateur, 17/5/63. 

(49) Mervis, beedigde verklaring, 19/6/63. 

(50) Ibid, para. 4(i), 4(j), 4(k). 4(1) en 4(m). 

(51) Uys, brief 27/8/63. 

108 



ting van die Redakteur van die Sunday Times aan te vra en sodra ons hierdie 

inligting ontvang het, sal die Raad weer byeenkom om die saak af te handel." 

Die inligting wat die Persraad in sy brief van 27 Augustus 1963 van mnr. 

Mervis gevra het, het die volgende omvat: (52) 

,,1. Was the information given to you personally? If so, will you please 

furnish the Board with 

(i) 	 The names of the Parliamentarians concerned; 

(ii) 	 Full details of the information conveyed to you by the three Par­

liamentarians, including the dates and places where the inter­

views took place; 

(iii) 	The original notes, if any, made by you at the time of the con­

versation or interview with the three Parliamentarians concerned. 

,,2. 	 If your affidavit of 20th March, 1963, was based on hearsay, as will 

appear to be the case from paragraph 4(1) of your affidavit on the 19th 

June, 1963, will you please state in the affidavit now requested the 

name of your reporter in question and furnish the Board with an affi= 

davit by him covering the following points: ­

(i) 	 Details of the place and date when he spoke to the three Par­

liamentarians; 

(ii) 	 Details of the information supplied or words used by each of the 

Parliamentarians on the three separate occasions; 

(i1i) The names of the three Parliamentarians • 

..3. 	In paragraph 4(k) of your affidavit dated 19th June, 1963, you state 

that your report • ••••••••• was wrong in claiming that he (the Prime 

Minister) said it at a meeting of the Head Committee.' Will you 

please explain this in more detail and in particular elaborate on how 

it came about that a mistake was made in regard to the occasion.1t 

Die verdere inligting wat die Persraad van mnr. Mervis gevra het, is in De­

sember 1963 by wyse van beedigde verklaring(53) verstrek. 

In hierdie verklaring is artt. 8, 9 en 10 van besondere betekenis omdat die 

stellinge wat daarin neergele word, prinsi~ieel veel verder as die onderhawige 

saak strek. Die artikels lui: 

,,8. In their affidavits, the Parliamentarians ostensibly release us from 

our duty not to disclose the identity of our informants. They challenge and/or 

invite us to name the three informants. 

(52) Persverwysingsraad, manuskrip van bevinding, 7/2/64. 

(53) Mervis, beedigde verklaring, 12/12/63. 

109 

http:occasion.1t


"This challenge-cum-indemnity does not take the matter any further, be­

cause we accept as correct the claim by the Parliamentarians that they did not 

give information about the meeting of the Head Committee. We respectfully can­

not agree with the Press Board that the invitation of the Nationalist Parlia­

mentarians either amounts to an indemnity or creates a situation where the prin­

ciple of non-disclosure does not apply. The invitation and indemnity are clear= 

ly provided specifically to exclude meetings or occasions other than 'die be­

trokke Hoofbestuursvergadering,' and are therefore limited. 

"We abide by the settled principle that a newspaper should not disclose 

confidential sources of information, and we are accordingly not prepared to dis­

close the names of our informants. 

,.9. The Board has asked us to disclose the name of the reporter concerned. 

We are not prepared to make this disclosure and for these reasons. We do 

not think it desirable to make known the name of a reporter who can and does 

talk freely to members of the Government. 

"In addition, we believe that disclosure of the reporter's name might con­

ceivably expose him to violent political attack; and we wish to avoid this • 

.. 10. For the information of the Board we state that the reporter concerned 

has sworn to an affidavit, which sets his version of the events. 

"We have seen the aforesaid affidavit, in which the reporter states on oath 

that he received the information from three Parliamentarians, who are named. 

"The reporter's recollection is that he was told that Dr. Verwoerd's state­

ment was made to the Head Committee; but in view of the denials by the Parlia­

mentarians, we accept that the reporter may well be mistaken on that point." 

Mnr. Mervis volhard egter in hierdie verklaring(54)met die stelling dat 

die Sunday Times se berig in wese korrek was. Hy verklaar: .. Information given 

to me from several sources, including Nationalist sources, (after the Press 

Board's initial finding), indicated that our report was correct in attributing 

the remarks to Dr. Verwoerd, but was incorrect in stating that he had made 

them at a meeting of the Head Committee." 

Die finale uitspraak in die saak is bykans anderhalf jaar nadat dit vir 

die eerste keer aanhangig gemaak is, deur die Persverwysingsraad vrygestelJ55) 

Uit hierdie menigte aanklagte, beedigde verklarings, teenverklarings en 

ontkennings het die Verwysingsraad uiteindelik tot die volgende samevatting 

(54) Ibid, p. 3, art. '1. 
(55) Uys, brief 7/2/64. 

1m 



gekom: (56) 

"The Editor, in his affidavit of June 19, 1963, contends that in the lead­

ing article of April 21, 1963, he had accepted the Board's findings that Dr. 

Verwoerd made no such statement at the meeting of the Head Committee of the 

National Party. 

"If he means to convey that he had in that article accepted the Board's 

finding on this point as correct, and had admitted that the report was erro= 

neous we can find nothing whatever in the leading article to support this con­

tention. 

"In his affidavit of the 19th June, 1963, the Editor, as far as we can 

gather, for the first time admitted that the article was incorrect insofar as 

it alleged that Dr. Verwoerd issued the order at the Head Committee meeting. 

He persists, however, in the allegation that such an order was given, but on 

some other occasion. The question whether Dr. Verwoerd gave this 'order' on 

another occasion is of course not before us. 

"In his affidavit of the 12th December, 1963, which he furnished at our 

request the Editor repeats the admission and states that he is taking steps to 

have a correction published. This correction appeared in the Sunday Times of 

December 15, 1963." 

Die Raad se bevinding(57)het ongunstig vir die redakteur van die Sunday 

Times uitgeval. In die eerste van vier gevolgtrekkinge word verklaar dat die 

Redakteur voor 28 April 1963, toe hy die artikel gepubliseer het wat tot die 

onderhawige aanklag gelei het, moes geweet het dat die inligting foutief is; en 

dat, indien hy dit nie geweet het nie, dit sy plig was om ingevolge die bepa= 

linge van art. 2(c) van die Gedragskode die korrektheid van sy inligting te ge­

kontroleer het voordat hy die artikel van 28 April 1963 gepubliseer het. 

Art. 2 van die bevinding lui: "On his own edmission he knew on June 19, 

1963, at the latest, that the report was incorrect. He should have published 

a correction in the first issue of his paper after he became aware of the error 

and should not have delayed until December 15, 1963. By this delay he failed 

in his duty to his readers, to the complainant and to the deponents." 

Die Raad het verder bevind(58)dat die Redakteur geen regverdiging gehad 

het om aan te neem dat die Raad moes geweet het dat sy beedigde verklaring 

(56) 	Persverwysingsraad, bevinding soos volledig gepubliseer in Sunday Times, 

9/2/64, p. 6. 

(57) 	Ibid, p. 7. 

(58) 	Ibid, art. 3. 

111 



van 20 Maart 1963 op hoorse berus het nie en(59)dat die respondent se bewering 

dat die onderhawige klag res judicata is, nie gehandhaaf kan word nie. 

Oie Sunday Times van 9 Februarie 1964 het onder die opskrifte "Press 

Board Raps Sunday Times Editor; Sunday Times Editor Raps Press Board; Findings 

in Nat. Dispute Rebutted Point by Point" beie skerp op die ong.lJnstige bevin.. 

ding gereageer. Onder die besware teen die bevinding vir sover dit die eint­

like en oorspronklike oogmerke van mnr. Steyl se aanklagte betref het het 

die Sunday Times dit veral gehad oor die feit dat die Persraad die vraag sou 

omseil het of dr. Verwoerd gelyk gehad het toe hy verklaar het dat die Sunday 

Times die oorspronklike berig uit die duim gesuig het. Die Redakteur sluit sy 

aanval op die Persraad met dieselfde woorde as dr. Verwoerd vroeer in die Par­

lement af. Hy se:(60) 

"This is what the Editor of the Sunday Times says about the Press Board, 

on February 9, 1964, after it had given judgement in favour of Dr. Verwoerd: 

"I do not know what happened at the meeting of the Press Board and what 

induced them to arrive at their finding. 

"I should very much like to see the minutes of the meeting of the Press 

Board, because this hearing can be regarded as the equivalent to the proceed­

ings in a public court •.•••••••• 

..Confidence in the Press Board will then be shocked so seriously that I 

doubt whether anyone will consider it worthwhile in future to submit a case 

to it again." 

Geen ander gevolgtrekking is moontlik nie as dat die hele verloop van 

die Sunday Times-saak ernstige twyfel oor die waarde van die Perskode laat 

ontstaan en die aansien van die Persverwysingsraad ernstig geskaad het, en 

weI na weerskante. Oit het die agterdog wat uit die staanspoor by deel van 

die pers bestaan het, klaarblyklik gevoed, soos blyk uit die skampere arti­

kel van mnr. Joel Mervis. 

Aan die ander kant het die aanvanklike huiwerende optrede van die Raad 

teenoor die Sunday Times in politieke kringe ~ baie onaangename smaak ge= 

laat, waarvan die toespraak van dr. Verwoerd in die Volksraad afdoende be­

wys is. 

Die hantering van die saak het nerens vertroue gewek nie. Die gerede= 

likheid waarmee die eerste verklaringe van die Sunday Times in verband met 

sy informante aanvaar is, dui op byna-liggelowigheid. Ernstiger is egter die 

(59) Ibid, art. 4. 

(60) Sunday Times, 9/2/64. 

112 



onvermoe van die Raad am getuies soos in ~ hofgeding te dagvaar en aan deur­

tastende ondervraging te onderwerp, terwyl die geredelikheid waarmee noodsaak= 

like getuienis geweier kan word, ontstellend is. Daarby kom die afwesigheid 

van notule oar die verrigtinge waarteen sowel dr. Verwoerd as mnr. Mervis 

kapsie gemaak het. Die geheelindruk wat geskep is, is dat die Raad tog nie 

werklik by magte is am in netelige politieke sake in te gryp nie. 

Vir saver dit die instelling van perssensuur deur die staat betref, het dit 

die posisie van daardie joernaliste wat meen dat die Gedragskode en Persver= 

wysingsraad staatsensuur onnodig maak, nie in hul standpunt gesteun nie. Daar­

voor was die optrede van die Raad aanvanklik te swak. 

Aan die ander kant moet aanvaar word dat die verloop van die geskil die 

voorstanders van staatsensuur sander twyfel in hul oortuiging mo~ gesterk 

het. Ten aanskoue van die hele land is die Raad van twee kante in die openm 

baar kwaai betig: deur die Eerste Minister en deur die vernaamste aangeklaag= 

de. Kortom, die Raad het met min aansien uit die stryd getree. Soos in Hoof: 

stuk VII aangetoon sal word, is wetgewing met strenger sensuurbepalinge dan 

-- . 

... 
oak daama by verskeie geleenthede deur die Parlement goedgekeur, wat daarop 

skyn te dU1 dat by die owerheid weinig vertroue in die Pers se eie sensuur­

plan oorgebly het. Die tendens tot verskerpte staatsensuur is deur hierdie 

saak versterk. 

Ten einde die bespreking van die Persverwysingsraad se grondwet en die 

aanvaarde Gedragskode makliker verstaanbaar te maak, word albei dokumente as 

bylaes afgedruk. 

Inherente Tekortkominge: 

In sy voorrede tot die Eerste Periodieke Verslag Ie regter De Villiers 

die vinger op die swak plek in die joernalistiek, nie aIleen in Suid-Afrika 

nie, maar wereldwyd. Hy Se! "Joernalistiek het in ~ beroep ontwikkel wat wyd 

beoefen word, maar, alhoewel joernaliste am hul eie belange te beskerm ver= 

enigings geskep het, is daar geen beheer oar die toelating tot die beroep of 

oar die gedrag van sy lede soos in die meeste ander vrye beroepe nie.,,(61) 

Nadat hy die medisyne en die regte as beroepe genoem het wat deur voorgeskre= 

we gedragskodes beheer word, die skending waarvan swaar gestraf word, gsan 

regter De Villiers voort:(62) "Geen sodanige beheer oar die toelating of die 

uitoefening van die beroep van joernalistiek bestaan in enige plek in die WeD 

reId waarvan ek weet nie. Dit was moontlik in groat mate toe te skrywe aan 

(61) Eerste Periodieke Verslag, p. 9. 

(62) Ibid. 

113 



hierdie gebrek aan dissiplinere toesig dat daar regverdiging ontstaan het vir 

die beskuldiging dat seksies van die Pars objektiewe waarheid en juistheid 

prysgegee het vir sensasiebejagj en dat daarop aangedring is dat die Pers on­

derworpe moet wees aan wetgewende beheer." 

Regter De Villiers kon gerus hieraan toegevoeg het dat daar in Suid-Afrika, 

soos trouens in verreweg die meeste lande van die wereld, deur die Pers self 

weinig voorsiening vir die opleiding van joernaliste, behalwe in die praktiese 

vaardighede van die beroep, gemaak word. Daar is geen gestandardiseerde keuring 

vooraf en geen opvoedkundige vereistes word gestel nie, hoewel sommige koerant­

en tydskrifuitgewers en radiodienste liefs mense met ~ universiteitsgraad aan­

stela By regter De Villiers se bedenkinge kom dus die feit dat die gebrek aan 

toesighoudende dissipline boonop mense geld wat nie professioneel geskool is 

voordat hulle tot die beroep toegetree het nie. As regter De Villiers hierdie 

feit in gedagte gehou het, sou hy hom miskien sterker uitgespreek het as ..die 

houding van die Society of Journalists word betreur. Daar is niks in die Kode 

wat enige ware en waardige joernalis nie kan onderskryf nie ... (63) 

Oor die motiewe van die Joernalistevereniging wat geweier het om enigiats 

met die Persverwysingsraad te doen te he of om die regsbevoegdheid van die 

Raad te erken, en hierdie waiering skriftelik aan al die lede van die Raad ten 

tyde sy tweede vergadering oorgedra het, (64)vOlg later nadere opmerkinge. 

Regter De Villiers se stelling dat, (65) "indien staatsensuur oor die Pers 

verhoed wil (moet) word, is dit noodsaaklik dat die Pers homself vrywillig dis= 

siplineer," is histories,(66)prinsipieel en prakties juis. In Denemarke het so 

'n "teregwysingsraad" reeds in 1938 tot stand gekom en die British General 

Council of the Press in 1953. Oudste van almal is die Noorse Persverwysingsraad 

wat reeds in 1930 in werking gekom heto Histories word sy standpunt gesteun, 

weliswaar negatief, deur die feit dat persvryheid nerens in die wereld bedreig 

word of bedreig is waar 'n vrywillige tugraad bestaan nie. Wyle lord Birkett 

het trouens in die negende jaarverslag van die British General Council vera 

klaar:(67) "The Press Council is doing admirable work in ventilating grievances 

and in administering reproof where the facts investigated warrant it, but I am 

sure that the wise policy for the Press to pursue is not to agitate for greater 

(63) Ibid, po 13. 

(64) Ibid, p. 12, 13. 

(65) Ibid, po 11­

(66) Ibid, p. 10. 

(67) Ibid, p. 11. 

114 



powers for the Press Council, but to make it a point of honour for the Press 

voluntarily to conform to the standards of conduct which the majority of the 

profession already follow." 

Prinsipieel is geen fout te vind met die Regter se standpunt (wat trouens 

die Calvinistiese standpunt is) dat die hoogste mate van vryheid binne die 

regsorde van n samelewing te vind is nie. "In my youth I stressed freedom, and 

in myoId age I stress order. I have made the great discovery that liberty is 

a product of order," skryf Will Durant. (68) 

Histories het nog altyd geblyk dat n weiering om gesag vrywillig te aan. 

vaar, onvermydelik tot gedwonge aanvaarding lei. Die nihilisme(69)van die oer­

Kommuniste moes noodwendig plek maak vir die absolute diktatuur van die Sta= 

linbewind. 

Die feit kan nie weggeredeneer word~dat die afwysende houding van die 

teenstanders van die Perskode juis die hande ~ van die voorstanders van 
~ 

staatsensuur~ie. As daar persgebreke is en die bestaan van gebreke kan 

nie ontken word nie kan n saak vir staatsensuur uitgemaak word indien die 

Pers self nie maatreels kan of wil tref wat werklik toereikend is nie. 

Aard van Gedragskode: 

Die Gedragskode bevat slegs enkele artikels wat in mindere of meerdere 

mate van die tans sowat internasionaal aanvaarde resep vir hierdie soort kodes 

afwyk. Een daarvan is art. 3(d) wat reeds bespreek is. Regter De Villiers toon 

verder aan dat die Suid-Afrikaanse kode niks bevat wat joernaliste verplig om 

professionele geheimhouding te handhaaf met betrekking tot die bron van inlig= 

ting wat vertroulik verkry is nie.(70) Die Suid-Afrikaanse reg beskerm regs= 

praktiSyns(71)in hierdie verband, maar niemand anders nie, beslis nie joerna= 

liste nie. Dit is in Suid-Afrika trouens gevestigde gebruik om joernaliste wat 

nie in hofsake wil getuig nie, tronkstraf op te Ie. (72) So 'n bepaling in die 

Gedragskode sou dus onvermydelik tot n openlike botsing tussen die Pers en die 

Parlement gelei het. 

(6S) Reader's Digest, Mei 1966, p. 1S. 

(69) 	Omskryf as ..a rebellious attitude of mind, a new type of uncompromising, 
irrational individualism which indiscriminately rejected all established 

authorities, whether religious, political or moral" -Callier's Encyclo= 

pedia, Band 17, p. 550, kol. 1. 

(70) Eerste Periodieke Verslag, p. 11. 

(71) Art. 232 van Strafproseswet (56 van 1955). 
(72) Volledig bespreek in Hoofstuk VII. 

115 



Die Grondwet en Gedragskode is in nog twee opsigte ontoereikend. Reeds 

uit die eerste openbare bekendstelling van die voorneme om ~ Gedragskode en 

Verwysingsraad in te stel, het geblyk dat onderskrywing daarvan bloot vrywil_ 

lig is en dat afdwinging beperk bly tot vrywillige ondertekenaars vir so lank 

as wat hulle hul lidmaatskap behou.(73) In die praktyk het dit dan ook tot die 

skepping van twee groepe koerantmense in die land gelei, die wat die Gedrags_ 

kode onderteken het, en die wat geweier het om dit te doen. Oit is ~ kardinale 

afwyking van ander gedragskodes vir behoorlik geordende beroepe bv. die medici, 

regspraktisyns, rekenmeesters, aptekers ens. Oit kan as onbetwisbare stelling 

neergele word dat, indien ~ eie gedragskode vir 'n beroep moet slaag, elke lid 

van daardie beroep tot gehoorsaamheid aan daardie kode verplig moet weeSe 

Art. 3(e) van die Grondwet verswak voorts die toepassing van die Pers se 

eie kode in hoe mate. Oit lui: (74) "Die Raad oorweeg geen vertoe betreffende 

enige saak wat behoorlik kragtens wet gehanteer kan word nie." Regter De Vil­

liers se bedenkinge oor hierdie artikel lui 5005 volg:(75) .,Ek is onseker oar 

die wysheid van hierdie bepaling, altans in soverre dit laster aangaan. Die 

meerderheid van eisers in ~ lastersaak is hoofsaaklik begaan om hulle name en 

reputasies in ere te herstel. Die skadevergoeding, behalwe waar die laster 

geldelike skade teweeggebring het, is ~ ondergeskikte oorweging. Regsonkoste, 

veral in die Hooggeregshof, en die ,salige onsekerheid van die wet' maak ~ 

hofgeding verbiedend vir die meerderheid van burgers wat verontreg voel oor 

wat hulle beskou ~ lasterlike aanval op hul karakters te wees. Boonop sal 

dit nie altyd maklik wees om te bepaal of ~ besondere klag teen gepubliseer­

de stof ,behoorlik kragtens die wet gehanteer kan word nie.' Ek stel voor 

vir oorweging deur die Persunie dat hierdie bepaling of geskrap of so gewy= 

sig word om ~ gedaagde koerant die reg te gee am beswaar te maak daarteen dat 

die saak deur die Raad verhoor word op grond dat dit behoorlik (of meer be­

hoorlik) in ~ geregshof voortgesit kan word. Die respondent sou moontlik uit­

spraak deur die Persraad, wat geen skadevergoeding of gedingkoste meebring 

nie, verkies bo die risiko van 'n hofgeding." 

Samevatting: 

In die slothoofstuk word ~ie probleme wat met interne sensuur ondervind 

word, prinsipieel nader bespreek. In hierdie stadium kan derhalwe volstaan 

word met die afleiding dat geen beduidende vordering dusver met vrywillige 

(73) Grondwet, art. 6. 

(74) Ibid, art. 3 (2). 
(75) Eerste Periodieke Verslag, p. 11, 12. 

116 



sensuur. a.m. in belang van die staatsveiligheid. gemaak is nie. Die tendens 

veral sedert die Sunday Times-saak is duidelik: sowel pers as politici 

het skynbaar vertroue in die doeltreffendheid van die Persverwysingsraad. soos 

tans saamgestel, verloor. Oit verklaar moontlik oak die verskynsel dat al hoe 

minder beroepe sedert die Sunday Times-saak op die Persverwysingsraad gedoen 

is am teen koerante op te tree. 

Wat meer is: in die Sunday Times-saak was daar geen sprake dat die staats= 

veiligheid enigsins in die gedrang gekom het nie. Oit het am ~ gewone politie. 

ke berig gegaan. ~ Voorstander van staatsensuur in belang van die staatsveim 

ligheid kan gevolglik moeilik verkwalik word as hy redeneer dat, as die Pers= 

verwysingsraad nie in staat is am doeltreffend met be trekking tot ~ gewone po= 

litieke berig op te tree nie, hy oak nie in staat sal wees am die staatsvei­

ligheid doelmatig te verseker nie. Kortom: niks het sedert die stigting van 

die Persverwysingsraad gebeur wat die voorstanders van staatsensuur kon oor­

tuig dat hul vrees vir die plasing van onverantwoordelike en staatskadelike 

berigte en kommentare in die open bare pers behoorlik uit die weg geruim is 

nie. 

Hierby word nie te kenne gegee dat die personeel van die Persverwysings~ 

raad onbevoeg is am hul opdrag uit te voer nie. Oit beteken egter weI dat die 

instrument wat tot die beskikking van die lede van die Persverwysingsraad ge­

stel is, ontoereikend is. In die hierbo aangehaalde versigtig bewoorde kri= 

tiek van regter De Villiers op die bepalinge van die Gedragskode en die 

Grondwet kan trouens ~ beroep op die NPU ingelees word am die hande van die 

Persverwysingsraad sodanig te sterk dat die Aaad werklik betekenisvol kan 

optree. 

117 


